De aanvoerder

De aanvoerder

Bedrukt stond de aanvoerder de pers te woord. Zijn voetbalteam had zojuist een dramatische nederlaag geleden. Hiermee was de lucratieve deelname aan de Champions League al weer beëindigd.  Vorig jaar waren de voorronden ook op een debacle uitgelopen. “Ik had verwacht dat we verder zouden zijn” begon de aanvoerder. In de stromende regen vervolgde hij manmoedig “In de kleedkamer hebben we van tevoren tegen elkaar gezegd dat we van onze fouten moeten leren”. Toen de verslaggever vroeg hoe een ‘topclub’ deze teleurstelling verwerkt antwoordde de aanvoerder “We moeten kritisch naar ons zelf kijken, ons herpakken en komende wedstrijden winnen. Dan komt het vanzelf weer goed”.

Deze aanvoerder is niet uniek. ‘Van fouten moeten we leren’. Het interview roept bij mij de vraag op wat en hoe het voetbalteam leert van fouten. Van ‘fouten leren’ betekent in deze situatie ‘gedrag ontwikkelen waarmee tegenstanders in vergelijkbare situaties worden tegengehouden’. Leren begint met reflectie op eigen keuzen en gedrag. De uitspraak ‘het komt vanzelf weer goed’ lijzegt veel over de reflectieve vaardigheden. Veel professionals hebben de neiging hun kwaliteit te overschatten, Zij  sluiten zich af van kritiek (de aanvoerder maakt bijvoorbeeld al jaren dezelfde fouten). Eigenwaarde is essentieel om te presteren. Filtering van prikkels ontneemt het zicht op leerkansen. Blijven volhouden dat je speelt bij een topclub, terwijl je elke belangrijke wedstrijd verliest, zegt veel over het leerklimaat bij de club.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *