Blog

De aanvoerder

Bedrukt stond de aanvoerder de pers te woord. Zijn voetbalteam had zojuist een dramatische nederlaag geleden. Hiermee was de lucratieve deelname aan de Champions League al weer beëindigd.  Vorig jaar waren de voorronden ook op een debacle uitgelopen. “Ik had verwacht dat we verder zouden zijn” begon de aanvoerder. In de stromende regen vervolgde hij […]

Gedrag veranderen in 40 dagen

Waarom duren krachtprogramma’s acht weken? Deze vraag wordt regelmatig gesteld. Sommige mensen vinden acht weken lang, anderen lijkt het nogal kort. Afgelopen jaren hebben wij ervaren dat deelnemers acht weken hun aandachtsboog gespannen kunnen houden. Zij ontvangen in hun werk veel prikkels en stimulansen. Na acht weken kost het hen steeds meer moeite om tijd […]

Uitdaging voor de HR-afdeling

De tekortkomingen van klassieke trainingen en opleidingen zijn ondertussen genoegzaam bekend. Trainingen zijn duur, ondoelmatig en logistiek een drama. Verder verloopt de transfer van leren naar werken vaak moeizaam. Het vraagt veel begeleiding en ondersteuning om professionals zover te krijgen dat ze het ‘trucje uit de training’ in de praktijk toepassen. En dan vallen ze […]

Stappen zetten met sociaal leren

Word jij soms ook moe van alle veranderingen die op je af komen? Voel jij ook de behoefte aan rust, eenvoud en overzicht? Dan ben je niet de enige. Dagelijks ontmoeten wij mensen die puffend proberen het tempo van alle veranderingen bij te houden. Eerlijk gezegd kennen we dat gevoel zelf ook. In een markt […]

Leren begint bij het ontwerp

Als we consequent zijn, dan laten we vakmensen ook de inhoud van het krachtprogramma definiëren. Het gaat daarbij om het antwoord op de vraag ‘Wat willen jullie leren om voor deze organisatie succesvol te blijven?’.  Deze vraag stellen getuigt van wijsheid en lef. Eén van de uitgangspunten van de krachtprogramma’s is het meesterschap van de […]

Leercoaches evalueren het krachtprogramma

Begin oktober startten twaalf leercoaches van de gemeente met een stevige uitdaging; zij gingen zelfstandig acht weken een leergemeenschap begeleiden. Hoe kijken ze terug op dit traject? In een tweedaagse bootcamp waren zij op hun rol voorbereid. In de bootcamp hadden de leercoaches verschillende facetten van het Krachtprogramma ervaren: faciliteren, aanspreken, feedback geven en aandachtig […]

Hoe borg je de opbrengsten van een Krachtprogramma?

Eén van de grootste uitdagingen van leertrajecten is de ‘verduurzaming’ van de opbrengsten: de borging. Uit onderzoek is bekend dat deelnemers slechts een klein deel van de inhoud van trainingen onthouden en dat veel goede voornemens niet tot uitvoering komen. Dit verklaart de heersende scepsis over het rendement van leertrajecten. Positieve en blijvende gedragsveranderingen bepalen […]

Formele leerdoelen wekken schijnzekerheid

Regelmatig vragen managers en andere belangstellenden hoe wij ervoor zorgen dat deelnemers aan de Krachtprogramma’s de formele leerdoelen behalen. Dit zijn de doelen die het management heeft geformuleerd voor een verandertraject. Ons antwoord stelt hen soms teleur. Wij kunnen dat namelijk niet beloven. En eerlijk gezegd willen we dat ook niet. Professionals werken in een […]

Samen leren in onderwijs

Vandaag was ik voorzitter van de jaarlijkse IPMA-studiedag over de aansluiting tussen HBO-onderwijs voor projectmanagement en de vraag van het bedrijfsleven. Ruim veertig vertegenwoordigers van verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen namen deel aan deze boeiende dag. Ik heb genoten. Allereerst vind ik zeer inspirerend om in omgeving te verkeren waar enthousiasme, internationalisatie, gedrevenheid en vakdeskundigheid samen […]

Deelname aan krachtprogramma’s altijd vrijwillig

Eén van de uitgangspunten onder onze krachtprogramma’s is de eigen verantwoordelijkheid van deelnemers. Deelnemers bepalen zelf wat, hoe en wanneer ze leren. Voor elke leertraject speelt de vraag in welke mate management medewerkers kan en wil verplichten aan een programma deel te nemen. De neiging bestaat deelname verplicht te stellen, maar anderzijds kun je mensen […]