Verandermanagement en Louweret

Verandermanagement en Louweret

We leven in een wereld waarin alles steeds sneller verandert. De technologie, economie, de vraag van klanten en zelfs uw budget veranderen in een oogopslag. Een onderneming die welvarend wil zijn en blijven moet leren zich aan al deze veranderingen aan te passen. Dat lukt echter niet zomaar, daar is verandermanagement voor nodig.

Waarom is verandermanagement nodig?

Verandering is iets wat iedere onderneming nodig heeft, maar iets wat niet van bovenaf opgelegd kan worden. Dit is wat prof. dr. Thijs Homan de veranderparadox noemt: verandering is niet maakbaar. Veel managers proberen bijvoorbeeld veranderingen door te stoten door extra aandacht te geven aan de weerstand ertegen. Prof. dr. Homan stelt echter vast dat de weerstand alleen maar sterker wordt als we er aandacht aan geven. In andere woorden: pushen heeft geen zin. Werknemers die hun zin door willen drijven, leren alleen maar dat het steeds moeilijker wordt om werkelijk iets te veranderen binnen de organisatie.

Wat houdt verandermanagement in?

De wil van het management doordrammen en veranderingen forceren werkt dus niet. Het alternatief daarop is dus verandermanagement. Maar wat houdt dit in? Hoe werkt verandermanagement precies? Volgens prof. dr. Homan is verandermanagement vooral een overgang van pushen naar oogsten. Het management moet niet meer van bovenaf de baas spelen, maar zich verlagen naar het niveau van de werknemer en met hem of haar in gesprek gaan. Ze moeten naar elkaar toe groeien en zo met elkaar verbonden raken. Hij vergelijkt het doorvoeren van veranderingen in een onderneming graag met het doorvoeren van veranderingen in een persoonlijke relatie: “Daarin zet je voorzichtige stappen zonder dat je vooraf bepaalt wanneer je met iemand op welk niveau bevriend wilt zijn. Af en toe neem je eens een risico, bijvoorbeeld door je hobby te onthullen. Daar kan een ander dan onverschillig maar ook heel enthousi­ast op reageren. Dat moet je ondervinden. Veel aspecten van organisatieverandering ontstaan alleen maar ‘via’ zo’n zelforganiserend proces. Net als een natuurlijk groei­proces kun je dat nooit precies plannen, laat staan afdwingen. Al doende en in interactie met elkaar leer je elkaar steeds beter kennen. Dat is de ontvangergerichte benadering; or­ganisatieveranderingen zijn vaak nog zeer zendergericht.” Het verandermanagement draait dus vooral om het natuurlijk laten veranderen van de onderneming door samenwerking met de medewerkers. Bij Louweret ondersteunen wij u graag in het organiseren van uw verandermanagement.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *